Що потрібно знати про скарги та вимоги в системі ПроЗорро

Мар 8, 2021

Що потрібно знати про скарги та вимоги в системі ПроЗорро

Проведення будь-якого тендеру або ж аукціону не гарантує того, що процедура пройде ідеально. Завжди є вірогідність певних непорозумінь, що можуть призвести до конфліктних ситуацій. На сьогодні, розрізняється два основних варіанта, як можна впливати на організатора торгів – це оскарження та вимога. 

Згідно статистичних підрахунків, кількість наданих скарг та вимог за час роботи системи ПроЗорро перейшла за відмітку в 35 тисяч.

Для того, щоб дізнатися про те, як виглядає скарга, та коли її можна подати, ви можете перейти на сайт https://www.ueex.com.ua/eng/ueex/sections-council/representatives-natural-gas/ й особисто ознайомитися з тим, як виглядають самі лоти, та якими можуть бути причини подання скарг на замовників.

Можливість оскарження рішення є у кожного користувача, незалежно від того який саме електронний майданчик вони обрали. Головне – це акредитація майданчика в системі ПроЗорро. Як приклад можна привести сайт Української енергетичної біржі, що надає свої послуги в цій сфері не один рік і робить це досить успішно.

Скарга та вимога – що це означає і як воно працює

Почнемо з того, що собою представляє скарга та коли вона може бути актуальною. Якщо говорити більш простими словами, то це звичайний документ, що подається учасником безпосередньо до антимонопольного комітету України. 

Саме цей орган, згідно закону про проведення публічних закупівель, займається проблемними питаннями, пов’язаними з проведенням електронних торгів. 

Сама скарга може подавати в випадках, коли один з учасник замітив явні порушення замовника при виборі переможної пропозиції. Це означає, що інші користувачі, які пропонували більш економічно вигідні умови, отримали відмову.

Варто зазначити, що для подання такої скарги, в користувача повинні бути чіткі підстави й база доказів, якої буде достатньо для того, щоб підтвердити свої звинувачення.

У випадку, якщо антимонопольний комітет задовольняє цю скаргу, то він може зобов’язати організатора торгів:

  • Відмінити проведення тендеру – це означає, що всі учасники отримують свої гарантійні та реєстраційні внески назад, окрім користувача, якого було обрано переможцем на незрозумілих підставах;
  • Внести корективи до переліку основних вимог – це означає, що тендер все ж буде проведений, але з певними змінами. Самі корективи можуть стосуватися як документації так і часових рамок. Все залежить від того, яке саме рішення було прийнято антимонопольним комітетом;
  • Відмінити рішення – це ще один варіант розвитку подій, коли переможець втрачає свій статус і процедура повторюється за тим же принципом, але вже з врахуванням всіх зауважень від АМКУ.

Що стосується вимоги, то це ще один формат звернення, який направляється безпосередньо до замовника тендеру. Тобто, учасник може бути незадоволений одних з прийнятих рішень і в його права входить можливість надсилання вимоги до замовника.

На відміну від скарги, вимога є більш простою процедурою і подається вона безкоштовно. Також, варто зазначити, що вимога не має якоїсь конкретної форми і учасник оформлює її таким чином, як вважає за потрібне. 

Що стосується дій замовника, то він може внести певні зміни до критеріїв вибору переможця, перенести запуск торгів й так далі. В будь-якому випадку, організатор зобов’язаний дати розгорнуту відповідь в якій чітко описати, чому вимога була відхилена або ж навпаки схвалена.

Чому краще обирати формат відкритих торгів

Люди, які мають відношення до електронних торгів і знають, за яким принципом вони проходять, добре розуміють, що вони можуть мати трішки різний вигляд.

Торги можна поділити на три основних групи:

  • Відкриті – вважаються найбільш популярними, через те, що участь в них може взяти будь-хто. Такі лоти публікуються безпосередньо на електронних майданчиках і ознайомитися з вимогами та навіть надіслати заявку на участь може будь-який авторизований користувач;
  • Закриті – проводяться в закритій формі й стосується це не лише процедури, але й результатів, які не публікуються в відкритих джерелах. Такі торги частіше за все проводяться, коли мова йде про забезпечення безпеки країни, оборонну сферу та інші схожі напрямки;
  • З обмеженою участю – це означає, що замовник самостійно обирає певну кількість компаній, яким надсилає відповідні запрошення до участі в торгах. Такий формат допускається в тих випадках, коли є лише певна кількість підприємств та компаній, що мають відповідні сертифікати та ліцензії для постачання певних товарів та надання послуг.

Відповідно, є певні напрямки, де більш доцільним може бути використання одного з представлених форматів торгів. Головне – щоб обраний формат не суперечив закону України, де всі ці моменти закріплені на законодавчому рівні.